November 8-án megjelent az Amazon digitális asszisztense a Microsoft Store-ban, aki az Alexa névre hallgat (egyelőre csak az amerikai, a brit és a német Amazon felhasználók számára). Annak ellenére, hogy Alexa eredetileg nem Windowsba ágyazott applikáció, egy rakás módon tud belenyúlni abba. Képes például ébresztőt beállítani, ellenőrizheti a naptárunkat és az abban megjelenő eseményeket, zenét is lejátszhat nekünk, képes irányítani az okos-otthonunk eszközeit. Mivel folyamatosan tanul és fejlődik, jó eséllyel folyamatosan frissíteni is fogják, hogy még több funkciót képes legyen ellátni. Alexa az egyik legjobb hangalapú asszisztens-applikáció, aki segíthet a mindennapjainkban, s ezen logika mentén elindulva nagy hasznát vehetnénk ennek az üzleti életben is.
Láthatóan nagy az eltérés a között, amit a cégek és a cégvezetők tudnak a hangvezérlésről és a között, amire használják. Számos felmérés készült már a témában, az egyik ezek közül megkérdezett 600 cégvezetőt, melyben kiderült, hogy mindössze 31%-uknál van jelen napi használatban a hangvezérlés.
Tekintve, hogy már most rengetegen használják a voice controlt otthon (Amerikában ez a szám a statisztikák szerint 43 millió, ami a 325 milliós össznépesség mellett durván 13%-ot jelent), a jövőben számítani lehet arra, hogy az irodai alkalmazás is még magasabbra nő.
Szintén felmérésekből tudjuk azt is, hogy a Google keresések 20%-a ma már hangalapú, tehát képernyő bevonása nélkül történik, s nem kell zseninek lennünk ahhoz, hogy tudjuk, ez a szám is emelkedni fog a jövőben.
Miért népszerű?
A hangalapú vezérlés kényelmes, talán ez az elsődleges szempont. Céges szempontból nyilván az olcsóság a legnagyobb előnye. Ennek jele lehet, hogy az amerikai vállalatok háromnegyede nyilatkozott úgy, hogy tervez beruházni az automatizált ügyfélkezelésre a nagyobb gyártók (mint az Amazon, Google, Apple vagy épp a Windows) fejlesztéseinek segítségével.
Mi a baj vele?
Első és legfontosabb probléma a keresés. Ugyanis a keresésre adott válasz a mesterséges intelligencia által egyetlen találat csupán, nem pedig egy hosszú, válogatott lista. Ez pedig azért probléma, mert a sorrend – így tehát az első helyen szereplő egyetlen találat is – bizonyos feltételek függvényében jelenik meg, ami nem feltétlenül a relevancia. A Google-t például rendszeresen jelentik fel a versenytársak a nem túl fair bánásmód miatt, mondván a tech-óriásnak előszeretettel hajlik maga felé a keze.
Mire lehet használni?
Jelenleg a legsűrűbben használt funkció éppen a fenti problémakörben emlegetett keresés, de emellett számtalan módon használhatjuk még – vagy fogjuk a nem túl távoli jövőben. Amint a hangalapú vezérlés begyűrűzik, átalakulnak a munkahelyek és a munkahelyi szokásaink. Az okos-iroda megteremtésében elengedhetetlen szerepe lesz, ahol az IoT eszközök megváltoztatják majd a módot, ahogy a munkahelyünk működik. Hangvezérelt munkaeszközök, hangvezérelt kiszolgáló-eszközök, konyhai gépek, villanykapcsolók, hangalapú jegyzetelés, vagy épp a mesterséges intelligencia bevonása a megbeszélésekbe óriási előrelépést és még annál is nagyobb változást jelent majd a mindennapi életünkben.
Mire jó ez?
Mire nem? Kérdezhetnénk vissza. Vegyük csak példának a hangalapú jegyzetelést: ezt legtöbbször egy dedikált személy végzi egy-egy megbeszélés során, de ha a helyét átveszik a gépi megoldások, akkor azzal munkaerő szabadul fel, a korábban billentyűzethez kötött munkatárs is aktív szereplőjévé válhat ezeknek az interakcióknak.
A hangvezérlés mellett fontos szerepet kapnak majd a mesterséges asszisztensek is. Az IBM a Watson Assistant, a Cisco a Spark Assistant segítségével akar betörni a piacra. Gondoljunk csak bele egy olyan asszisztensbe, aki behallgat a beszélgetéseinkbe, közben folyamatosan rákeres az általunk használt szavakra, relevancia szerint sorba rakja és egész idő alatt figyel és tanul. Amint egy konferenciabeszélgetésben elakadunk, mert nem vagyunk birtokában egy adatnak, az asszisztens azonnal választ tud nyújtani számunkra, még várnunk vagy kérdeznünk sem kell. Közbeszól, válaszol és mindeközben rengeteget tanul.
Ki ne látta vagy hallotta volna idén nyáron a Google asszisztenst, aki egy fodrászszalont hívott fel és foglalt le egy időpontot úgy, hogy jóformán lehetetlen volt megmondani, hogy nem is valós személy beszél. Aki lemaradt volna, az nézze meg a videó első pár percét:
Ez a fajta együttműködés ember és robot között segíteni fogja azokat, akik valamiféle fogyatékkal élnek és emiatt eddig csökkent munkaképességekkel rendelkeztek vagy egyenesen munkaképtelennek tartottuk őket. Segíthet gyártósoron végzett munka közben, hisz ha képesek vagyunk hanggal operálni egy eszközt, akkor felszabadul a kezünk, tudunk emellett más tevékenységet végezni, de használható lesz az oktatásban, az ügyfélkapcsolatokon és jóformán az IT minden területén.
Forrás: computerworld.com, onmsft.com