Nemrégiben Vörös Ákos, a Kermann Informatika kereskedelmi vezetője volt az egyik házigazdája az MVÜK – Magyar Vállalkozásvezetők Üzleti Közösségének – CAFÉ rendezvényének, ahol a – Venni vagy bérelni? – kérdést jártuk körbe nemcsak informatikai vásárlással összefüggésben. A pénzügyi vonatkozásokat a Rentasystem kereskedelmi vezetője, Nádkúti Ágnes szemléltette az online térben tartott beszélgetésen.
Ákos szerint az informatikai üzemeltetésre érdemes rezsiszolgáltatóként tekintetni: akkor működik jól, ha észre se vesszük a munkáját, ugyanakkor folyamatos fejlesztése elkerülhetetlen.
Ági a források meghatározásánál a tartós bérlet, saját forrás, beruházási hitel kapcsán azt tartotta fontosnak, hogy nézzük meg, mi finanszírozható hitelből, és mi nem. Például marketingre, munkahelyek megtartására nem fogunk hitelt kapni, de az IT eszközökre bizonyos esetekben lehet külső forrást találni.
Vendégeink igen aktívak voltak, értékes gondolatokat tettek hozzá a rendezvényhez. A kulcsfontosságú tudást, kompetenciát igénylő eszközök vásárlása sokkal indokoltabb lehet, mint azon eszközöké, amelyeket szolgáltatásként is megvásárolhatnánk. Pl. egy nyomdaipari vállalatnak érdemes bérelni az autóflottát, hisz akkor nem kell az autókhoz értő kompetenciát is kiépíteni, meg lehet vásárolni szolgáltatásként, ugyanakkor a nyomdagépek esetében már el kell gondolkodni azon, hogy saját forrásból vásároljuk, vagy hitelből.
Számviteli tekintetben megoszlottak a vélemények, hogy az amortizáció összege mennyire rontja egy vállalat megítélését. Sok saját beruházás esetén azok értékcsökkenési leírása akár veszteségbe is fordíthatja a pénzügyi mutatókat, amit szerencsés elkerülni, bár sokan az EBIDTA mutatót fontosabbnak és beszédesebbnek tartják.
Ákos kiemelte, hogy a Kermann IT szakemberei az igényfelmérési fázisban azzal támogatják a partnerek üzleti elképzeléseit, hogy meghatározzák a szükséges konfigurációt/kapacitást, valamint az ehhez tartozó költségvetést. Ekkor lehet mérlegelni a saját forrás, hitel vagy tartós bérlet kérdését.
A találkozónak nem volt célja, hogy konkrét ügyekben adjon tanácsot, sokkal inkább a nézőpontok, döntési kritériumok feltárására törekedett, amit a visszajelzések alapján sikerült is megvalósítanunk.