A garancia létfontosságú szolgáltatás az informatika világában. Cégként akár használja az eszközöket, akár eladja, a garanciával mindenképpen fontos foglalkozni.

Akár eszközbeszerzés, akár készletfelhalmozás, akár értékesítés a kérdés, a piacon elérhető számos hardver és szoftver opcióval szembesülve, a döntéshozatali folyamat fontos részévé kell váljon a jótállási igények különbségeinek megértése.

A jótállás és garancia, mint kritikus elemek a beszerzésben

Amikor egy cég hardvert és szoftvert vásárol, a beszerzés teljes életciklusát menedzselni kell. Alapvető fontosságú a megfelelő technológia bevezetése és rendszeres frissítése, fejlesztése. Mindezt annak érdekében, hogy javuljon a termelékenység és úgy növekedjen a jövedelmezőség, hogy eközben a környezeti terhelés csökken, vagy nem növekszik érdemben.

Manapság hatalmas a hardver és a szoftver választék a piacon. A döntéshozatali folyamat során ezért is kell figyelmet szentelni az eszközök, szoftverek tulajdonságai mellett a jótállásnak is. Elengedhetetlen a beszerzés során az életciklus mellett megvizsgálni a garancia feltételeinek, hosszának, érvényesíthetőségének módját is.

Noha a garancia, a törvények értelmében, minden esetben írásbeli jótállás, amely ígéretet tesz egy alkatrész cseréjére vagy javítására, szükséges szem előtt tartani, hogy nem minden garancia egyforma. Habár tény, hogy mind EU-s, mind hazai jogszabályok sok esetben rögzítik, hogy milyen eszközre vagy szoftverre milyen garanciát kell vállalni, ez még mindig elég tág mozgásteret biztosít az egyes gyártóknak és forgalmazóknak. A Kermann IT segít az informatikai beszerzésben.

Mire ügyeljünk garancia kapcsán, ha végfelhasználók vagyunk?

Ha végfelhasználóként szerzünk be eszközt, szoftvert, akkor pár lényeges szempontot  érdemes megvizsgálni a garanciák kapcsán:

1. Élettartam garancia

Minek az élettartama? A terméké vagy a cégé? Ha a céggel bármi történne, kinél lehet utána érvényesíteni a garanciát?

2. Felelősségvállalás

Ki a garanciavállaló? A gyártó, az eladó vagy valaki más? Az eladó csődje esetén a jótállási megállapodást betartja az utód?

3. Érvényesítés helye

Hova kell elküldenie a terméket a jótállás érvényesítéséhez? Futár jön érte, vagy egy ügyfélszolgálaton, esetleg telephelyen kell leadni? Ha az eladó globálisan működik, mely állam joghatósága alá tartozik az ön igénye?

4. Időtartam

Mennyi időre terjed ki a termékre a garancia? Biztosít-e az eladó vagy gyártó csereterméket a javítás idejére?

5. Apró betűs részek

A jótállásokban jellemzően találni apró betűs részeket, ahol az igazi eltérések lapulnak. Például ha elromlik egy alkatrész, akkor az egész eszközt, az alkatrész cserélik vagy javítják azt? Erről ki hoz döntést? Regisztrálni kell a jótállásban az új alkatrész vásárlását? Ki fizet a szállításért és a kezeléséért, amikor egy terméket visszaküld?

Miben áll a fogyasztó felelőssége a garancia érvényesítése során?

Szükséges szólnunk a fogyasztó felelősségéről is a jótállás kapcsán, ugyanis az jellemzően nem vonatkozik a tárolt adatokra. Amikor tehát egy cég számítástechnikai eszközt vagy okoseszközt küld javíttatásra, akkor kiemelten fontos ügyelni az adatokra.

Az ugyanis a felhasználó felelőssége, hogy a készüléken tárolt összes információt elmentse, mielőtt bármilyen garancia által jóváhagyott javításra elküldené az eszközt. Az eszközöket a szervizben gyakran a „gyári alaphelyzetbe” állítják a hibaelhárítási folyamat lépéseként.

Az eszközökön lévő információk törlődhetnek a javítás során, ezért ügyeljen arra, hogy biztonsági másolatot készítsen fájljairól. Vegye figyelembe, hogy egyes iparágakban (egészségügy, jog, stb.) rendkívül fontos az adatvédelem biztosítása. A GDPR rendelkezéseinek értelmében semmiféle személyes adat nem kerülhet illetéktelenek kezébe – ezért jobb, ha a jótállási javításra átadott eszközökről előzőleg töröl mindent.

Mire ügyeljünk garancia kapcsán, ha viszonteladóként szerzünk be eszközt, szoftvert?

A jótállás kapcsán egészen más szempontok szerint szükséges mérlegelnie egy cégnek, ha viszonteladóként szerez be eszközöket és szoftvereket. A törvényi előírásokra most nem térünk ki külön, aki céget vezet, ezekkel tisztában van.

Fontosabbnak tartjuk inkább azokat a szempontokat végigvenni, miért is tekintsen egy vállalkozás pozitív, marketing célokra egyaránt használható eszközként a garanciára. Amikor ugyanis az ügyfelek termékeket vásárolnak, szeretnek pozitív visszacsatolást kapni arról, hogy a lehető legjobb döntést hozták.

A garancia komoly szerepet kap ebben az érzelmi megerősítésben, mert a ’jótállás’ már önmagában is „varázsszónak” számít, amit hallani akarnak az ügyfelek.

A termékgarancia mind az ügyfelek, mind az üzleti tulajdonosok számára előnyös

Az előnyök közül a legelső, hogy a garancia révén az ügyfelek tudják, hogy mik a lehetőségeik, ha valaha is javíttatniuk kell a termékeket. Ez jelentősen növeli a bizalmi indexet.

A garancia valójában mindkét felet védi. Az ügyfelek a jótállás révén tudják, hogy ha problémák merülnek fel a termékekkel, milyen módon fordulhatnak a vállalathoz. A cég pedig megfogalmazhatja, hogy mire vállalnak a törvényi előírásokon felül garanciát, így az ügyfelek nem követelhetnek semmit, ami nincs leírva.

A jótállás megléte vagy hiánya dönt sokszor, önnél vásárolnak-e az ügyfelek. Ha ugyanis egy terméket közel azonos áron kínál két vállalkozás, és az egyik cég (extra) garanciát vállal, míg a másik nem, akkor a fogyasztók jellemzően annál költik el a pénzüket, aki többet kínál. Itt érdemes felhívnunk a figyelmet arra a tényre, hogy a jótállás önmagában egy fillérbe sem kerül, hiszen ígéretről beszélünk. Ha pedig megbízható a termék, akkor aligha fognak élni a garanciával az ügyfelek.

Jelentős újbóli vásárlásra ösztönző hatással bír a garancia, hiszen ha az ügyfelek tudják, hogy megbízhatnak abban a vállalkozásban, akkor jó eséllyel újra visszatérnek vásárolni hozzájuk.

Összességében azt mondhatjuk tehát, hogy a jótállás kifejezetten hasznos szolgáltatás, amelyre érdemes odafigyelni vásárlóként és rendkívül jól használható marketing célokra viszonteladóként. A Kermann IT segít az informatikai beszerzésben.

Ha érdeklik a további tippek és érdekességek az informatika világából, akkor kövesse informatikai blogunkat, Facebook és LinkedIn oldalunkat!