Múlt csütörtökön a német versenyhatóság szigorított azon, hogy a Facebook miképp gyűjtheti be a felhasználói adatokat. Ennek értelmében a felhasználók lehetőséget kapnak arra, hogy megtiltsák a Facebooknak, hogy a más weboldalakon begyűjtött adataikat a facebookos adataikkal kombinálják.
Egy új trösztellenes megegyezés alapján a hatóság kimondta, hogy a tech cég visszaélt a német piacon elért dominanciájával azáltal, hogy rávette a felhasználókat arra, hogy kiadják személyes adataikat. A felhasználói feltételek etikátlan módon két lehetőség közül hagy bennünket választani: vagy elfogadjuk a feltételeket és ezáltal azt, hogy a Facebook minden adatunkkal rendelkezhet, vagy egyáltalán nem használhatjuk az oldalt.
Ezáltal lehetőségük nyílt milliónyi, nem Fecbookhoz köthető oldalról a felhasználói adatokat összegyűjteni, s ezzel elérték azt, amiről a marketingesek korábban csak álmodni mertek: a személyre szabott hirdetések generálását. Ezt állította most meg azzal a német szabályhozó, hogy megtiltotta a Facebooknak az adatok automatikus begyűjtését, helyette kötelesek a felhasználóktól erre engedélyt kérni. Ugyanez vonatkozik azokra az alkalmazásokra is, amik Facebook tulajdonban vannak, mint például az Instagram vagy a WhatsApp.
– A jövőben a Facebook nem kényszerítheti a felhasználóit arra, hogy engedjék az adataik korlátlan összegyűjtését és a saját Facebook profiljukhoz történő rendelését – nyilatkozta Andreas Mundt, a Szövetségi Kartellhivatal vezetője. – Az adatforrások kombinációja nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a Facebook egyedi adatbázist hozhasson létre minden egyes felhasználójáról, és ezáltal piaci előnyhöz jusson.
A Facebook fellebbezni fog a döntés ellen, mondván az nem vette figyelembe a Facebook versenytársait, illetve hogy nincs összhangban a tavaly hatályba lépett európai adatvédelmi szabályozással.
– Nem értünk egyet a levont konzekvenciákkal, és szándékunkban áll fellebbezni, hogy a német emberek továbbra is teljes mértékben élvezhessék a szolgáltatásainkat – jelentette be a Facebook egy blog bejegyzésben.
A döntés értelmében, amennyiben a fent vázolt adatgyűjtéshez a felhasználó nem járul hozzá, úgy a Facebook köteles az adatgyűjtést és összekapcsolást lényegesen korlátozni. A cég 12 hónapot kapott arra, hogy előálljon azzal a tervvel, miként fogja ezt megvalósítani. Amennyiben nem sikerül teljesíteniük az elvártakat, úgy a kartellhivatal szándéka szerint a vállalat globális bevételeinek legfeljebb 10%-ával megegyező bírságot szabhat ki, ez nagyjából 5,5 milliárd dollárt jelent.
Szakértők szerint a döntés mérföldkőnek is számíthat olyan értelemben, hogy Németországon kívül akár más országok is átvehetik, ami komoly következményekkel járhat a Facebookra nézve. Illetve ha más cégek is hasonlóan járnak el, a döntés az ő esetükre is kihatással lehet. A tavalyi Cambridge Analytica botrány tehát még most is érezteti hatását, mert elég egyértelműnek tűnik, hogy ezért vonták össztűz alá most a céget. Az Európai Bizottság közleménye szerint folyamatosan figyelemmel kísérik a német döntéshozást mind az Európai Versenyhatósági Hálózat keretein belül, mind pedig közvetlen kapcsolatokon keresztül.
– Az európai jogalkotók gondoskodtak róla, hogy legyen egy hatályos jogszabály az ilyen típusú eljárásokra vonatkozóan, nevezetesen az általános adatvédelmi rendelet, a GDPR – írja a nyilatkozat.
Természetesen a német kartellügynökség nem döntéshozó a GDPR megsértésének kérdésében, és a Facebook nyilatkozata szerint ők mindenben követik az EU-s törvényeket, de nem szokatlan az Uniótól, hogy büntetést szabjon ki akár a legnagyobb tech cégekre is. Korábban az Amazon, az Apple, a Google és Qualcomm is kapott már bírságot adócsalás vagy versenyellenes magatartás miatt. A Facebook nyilatkozatból az is kiderül, hogy mára újrafogalmazták a módot, ahogy a felhasználók az adataik kezeléséről értesülhetnek, valamint fejlesztették az általuk kínált döntési lehetőségeket is. a jövőben terveznek egy előzmények törlésére vonatkozó funkciót is bevezetni.
Mundt azonban kétségét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a Facebook tervezi összevonni a szolgáltatásait, nevezetesen a WhatsAppot, a Messengert és az Instagramot.
– Ha jól értem a dolgot, ez a lépés felerősítené az adatok egy helyre gyűjtését – fogalmazott Mundt. – Nem nehéz kikövetkeztetni, hogy ez enyhén szólva fontos lehet trösztellenes szempontból. Nagyon gondosan figyelni fogunk.
Forrás: Reuters, NYT